Klubben

Året der gik i FCM: 2021 i et kommercielt perspektiv

Marketing- og supportdirektør Preben Rokkjær og kommerciel direktør Jacob Jørgensen giver deres perspektiver på det forgangne år.

28/12/21
Jens Risom
Foto: Getty Images

Der har været en række pressemøder på MCH Arena i løbet af 2021, men særligt ét af dem skiller sig ud.

Det var den 4. juni, da FC Midtjyllands Vision 2025 blev præsenteret sammen med den nye investor HEARTLAND. Udover en ambitiøs sportslig målsætning om at komme i top 50 på UEFA’s klubrangering er der også to konkrete kommercielle ambitioner.

FCM sigter efter at ramme en kommerciel omsætning på 100 millioner kroner og et tilskuergennemsnit på 10.000 i 2025.

De ambitioner har forplantet sig i arbejdet i den kommercielle afdeling, fortæller marketing- og supportdirektør Preben Rokkjær.

– Vi er begyndt at holde alt, hvad vi laver, op mod den målsætning, at vi skal have 10.000 på stadion til hver kamp i 2025, og vi skal smitte hele regionen med FC Midtjylland-ånden. Vi skal skabe 20 magiske dage på MCH Arena, forklarer Preben Rokkjær, som uddyber:

– Det er de tre punkter fra Vision 2025, som peger ind i de ansvarsområder, jeg har sammen med mine kolleger. Vi fører statistik med, hvor vi skal være nu i forhold til at nå vores ambitioner i 2025. Hver dag arbejder vi på at forbedre oplevelsen på MCH Arena, uddyber Rokkjær.

Man måtte ellers spejde langt efter fans på tribunerne i de første fire måneder af 2021, hvor Covid-19-restriktioner betød, at der var lige præcis 0 tilskuere til årets første mange hjemmekampe.

De sidste kampe i Mesterskabsspillet blev afviklet for 4.450 tilskuere, mens der siden august har været fuld kapacitet på MCH Arena. Her har der i efteråret været 8.400 tilskuere i gennemsnit til ligakampene.

– I de måneder, hvor vi spillede for tomme tribuner, var det faktisk svært at forestille sig, at man kunne håndtere at have 10.000 tilskuere på stadion. På det tidspunkt gik meget af arbejdsdagen med at holde styr på corona-retningslinjer, zoner på stadion og akkrediteringer, og selvom det også var og er vigtigt, er der ingen tvivl om, at det er meget sjovere, når opgaverne går på at skabe den bedst mulige oplevelse for vores fans, fortæller Preben Rokkjær om forskellen på foråret og efteråret.

– Fantastisk år ud fra et kommercielt perspektiv

Kommerciel direktør Jacob Jørgensen hæfter sig ligeledes ved betydningen af, at MCH Arena igen har været åben for tilskuere.

– Man kan dele 2021 op i to. Foråret var uden så mange tilskuere, men til gengæld vil jeg kalde det et normalt efterår på stadionfronten. Der er kæmpe forskel på at sidde nærmest alene på stadion uden vores fans, partnere og sponsorer og til et fyldt stadion, hvor vi kan dele oplevelserne med en masse mennesker, lyder det fra Jacob Jørgensen, som fortsætter:

– Man har virkelig fundet ud af, hvor afgørende en fed kulisse er for en fodboldkamp og for fodbold som produkt. Og der skal vores fans virkelig have ros. De har skabt en masse fede kulisser med flotte tifoer og god stemning i hele efteråret.

2021 har også budt på tre nye FC Midtjylland-trøjer, som alle har solgt godt.

– Ud fra et kommercielt perspektiv har 2021 været et fantastisk år. I løbet af sommeren og efteråret lancerede vi tre trøjer, og de har slået alle rekorder. Det går godt for vores merchandiseafdeling, siger Jacob Jørgensen.

I forhold til Vision 2025-målsætningen om 100 millioner kroner i kommerciel omsætning lægger han ikke skjul på, at han ser frem til, at loungefaciliteterne på MCH Arena bliver udvidet i løbet af de kommende år.

– På sponsorsiden er kurven fortsat opadgående. Vi har en masse gode partnerskaber, og udfordringen for os er ikke at få solgt vores produkter. Det er i langt højere grad at finde muligheder, som vi kan tilbyde sponsorer, siger Jørgensen og uddyber:

– Det er derfor, at vi som en del af Vision 2025 har præsenteret en udbygning af stadion. Der er ingen tvivl om, at vi ser frem til at have nye og flere faciliteter, der gør det muligt at sælge flere sponsor- og VIP-oplevelser på MCH Arena.

Udover nye loungefaciliteter blev en ekstraordinær og overdækket fanzone også præsenteret i forbindelse med Vision 2025. Se animationsvideoer af de forestående byggeprojekter og læs mere om visionen via linket nedenfor.

Læs om Vision 2025

Succesfuld opgradering af faciliteterne på MCH Arena

2021 har også været et år, hvor der blev igangsat en lang række opgraderinger af faciliteterne på MCH Arena. Et tæt samarbejde mellem FC Midtjylland, Herning Kommune og Messecenter Herning sikrede stadionforbedringer for en investering på et tocifret millionbeløb.

Renoveringen rummer alt lige fra ‘Safe Stands’ på ståtribunerne, miljøvenlig belysning, LED-skærme i høj kvalitet, flere og bedre handicap- og pressepladser, nye udskiftningsbænke, flere sikkerhedskameraer, nyt WiFi, forbedret højttalersystem og meget andet.

Men hvorfor er det nødvendigt at blive ved med at opgradere faciliteterne på MCH Arena?

– Vi stiler efter 10.000 tilskuere på stadion i gennemsnit. Det er én af målsætningerne i Vision 2025. Og så kan man spørge sig selv, hvad der kommer først. Hønen eller ægget? Det nytter ikke noget at lokke 10.000 til, hvor de så har en dårlig oplevelse og derfor ikke kommer igen, forklarer Preben Rokkjær, som er øverst ansvarlig for stadionoplevelsen på MCH Arena.

– Udover vi skal spille og vinde nogle gode fodboldkampe, er det super vigtigt, at vi hele tiden forsøger at skabe rammen for de bedst mulige oplevelser. Det synes jeg virkeligt, vi er kommet efter i 2021, siger Rokkjær.

– Jeg er tilfreds med de fremskridt, der er sket på MCH Arena i løbet af året, men i FC Midtjylland bliver vi jo aldrig helt tilfredse. Vi er hele tiden på jagt efter at gøre stadionoplevelsen bedre, og det fortsætter vi selvfølgelig med i det nye år, afslutter Preben Rokkjær.

Året der gik i FCM: Akademiets 2021