I forbindelse med lørdagens 3F Superliga-opgør mod AGF blev græstæppet på MCH Arena – med rette – udsat for stor kritik. Herning Kommune har gennem de seneste to år arbejdet tæt med førende specialister i Europa om anlægningen af græstæppet på MCH Arena efter VM i ridesport.
– Det giver sig selv, at vi ikke havde forudset, at banen ikke ville være klar. Det var vi overbeviste om, og vi tager det fulde ansvar. Ingen er mere ærgerlige end os, lyder det fra stabsleder hos Herning Kommune, Anders Nielsen.
– De sidste dage har vi arbejdet intensivt på at finde forklaringen og ikke mindst en holdbar løsning frem mod næste hjemmekamp, og det kommer vi til at levere, fastslår han.
Hos FC Midtjylland er der ligeledes ærgrelse over baneforholdene i weekenden. En uvant situation, da samarbejdet med Herning Kommune vanligt efterlever høje standarder, ligesom græsset på MCH Arena flere gange har vundet prisen som landets bedste fodboldbane.
– Alle parter har været klar over, at banen skulle anvendes umiddelbart efter pålægningen af rullegræs. Derfor har man anvendt tykkere og tungere tørv designet til netop vores bane og omgående ibrugtagning. På trods af logikken om at spille på en nylagt rullegræsbane var ingen eksperter nervøse for, at der skulle ske det, der skete, siger marketing- og supportdirektør i FC Midtjylland, Preben Rokkjær, og fortsætter:
– Vi har ingen grund til ikke at stole på Herning Kommune og de eksperter, der har arbejdet med anlægningen af banen i to år, men det var tydeligt for enhver, at underlaget på ingen måder levede op til forventningerne i lørdags.
Etablering af hybridbane fremskyndes
I løbet af weekenden er der foretaget jordprøver og udarbejdet målinger af underlaget med henblik på at fremrykke etableringen af en hybridbane.
Det arbejde påbegyndes fredag, således at den nye hybridbane står klar til næste hjemmekamp mod AaB søndag den 4. september.
Det underjordiske arbejde blev udført sidste sommer, hvorfor der på relativt kort tid kan skiftes fra det nuværende græstæppe til en hybridbane. Hybridbanen skal være med til at give en bedre overflade i de perioder, hvor banen er ekstra hårdt medtaget af de mange kampe eller det hårde vejr.
– Vi har rettet græstæppet op og jævnet det, så banen nu er klar til at blive syet. Maskinerne påbegynder arbejdet fredag. Flere aktører skal have tak for, at fremskyndingen af den nye hybridbane kan lade sig gøre. Vores samarbejdspartner i projektet har været forstående og effektive i jagten på at finde en maskine og medarbejdere til anlæggelse af hybridbanen, siger Anders Nielsen.
Helsingør Kommune, som havde planlagt at anlægge en hybridbane i den kommende tid, har tilladt, at FCM har kunne komme foran i køen og få maskinen først. Derfor skal der også lyde en stor tak for deres samarbejdsvilje.
I praksis syes der 20 centimeter lange plasticstrips ned i banen, som skal være med til at fastholde tørvene. Det sker for hver anden centimeter, hvilket svarer til i alt 72 millioner strips.