Som en del af Vision 2025 har FCM som målsætning, at det gennemsnitlige tilskuertal skal lande på minimum 10.000.
Drømmen om at skabe 20 magiske dage på MCH Arena har i lang tid været en drivkraft for de ansatte i klubben, og den forestående stadionudvidelse og en ny stemningsfuld fanzone skal være et led i at opfylde den målsætning.
Et andet greb er det nye sæsonkortkoncept ved navn BilletFlex. Det fungerer som et alternativ til det traditionelle sæsonkort og blev indført ved starten af den igangværende sæson. Her får tilskuere mulighed for at trække billet fra kamp til kamp, og dermed optager de ikke en plads til kampe, de ikke kommer til.
Bliv klogere på det nye BilletFlex-system
Og debutsæsonen med BilletFlex er indtil videre gået som smurt. Det fortæller Ticket & Data Manager, Martin Klinkby Jacobsen.
– 300 fans har købt BilletFlex denne sæson, og dem hører vi reelt set aldrig fra. Faktisk kører vores nye system langt bedre end forventet, og det virker til, at folk finder det simpelt og let at gå til. Fremmødeprocenten for BilletFlex’ere ligger på 92 procent og er dermed utroligt højt, hvilket vi er meget tilfredse med.
– Vi sætter målsætninger for samtlige hjemmekampe i 3F Superliga, og indtil nu har vi haft flere tilskuere denne sæson sammenlignet med samme tid sidste år. Dette endda på trods af en svingende sæsonstart.
Jagter de små marginaler
Ligesom i den sportslige afdeling jagter man i den kommercielle del af klubben de små marginaler, som kan være med til at udvikle FCM. Derfor er man gået nøje til værks i forsøget på at finde initiativer, som kan øge tilskuertallet på MCH Arena.
– I sidste sæson måtte vi melde udsolgt i 80 procent af vores hjemmekampe, men alligevel var vi et stykke fra at opnå 10.000 tilskuere pr. kamp. Vi har rodet ned i al sæsonkortdata fra sidste sæson og kan se, at der i snit var 1.000 sæsonkortholdere, der blev væk til hver eneste kamp, siger Martin Klinkby Jacobsen og fortsætter:
– Mens andre klubber tænker i, hvordan de får solgt flere sæsonkort, har vi måtte tænke nyt og arbejde ind i at få stoppet den tendens. Derfor fandt vi på BilletFlex-konceptet. Hidtil i denne sæson er antallet af udeblivende sæsonkortholdere halveret.
– Vi arbejder databaseret for at se, hvor vi kan hente små procenter. Vi kan se, at fremmødet bliver større, når man aktivt går ind og gør noget, fremfor at få stukket sin billet i hånden nede på torvet. Det taler BilletFlex blandt andet ind i.
Højeste tilskuertal i 17 år
Med 8.948 tilskuere i gennemsnit var sidste sæson en stor succes. Tallet var kun ni færre end rekorden fra åbningssæsonen på MCH Arena tilbage i 2004/2005, hvor hjemmebanesnittet lå på 8.957.
– Sidste år var en blanding af post-corona, hvor mange gerne ville ud igen, en cadeau til den sportslige afdeling om at vi spillede med i toppen af 3F Superliga samt en indikation på, at der er stor interesse for FCM.
– Der er mange, som har aktier i sådan et resultat. Sæsonkortholderne skal også have ros for, at de har været gode til at frigive deres billetter til de kampe, hvor de ikke selv har kunne komme på stadion, fortæller Martin Klinkby Jacobsen.
I øjeblikket ser det ud til, at midtjyderne også i denne sæson brænder for at komme ud at se fodbold. Efter udsolgte hjemmekampe mod S.S. Lazio og F.C. København nærmer man sig den tredje udsolgte kamp i Herning på stribe.
– Til den kommende hjemmekamp mod Viborg løb vi tør for siddepladser på første salgsdag. Derfor er det vigtigt, at man frigiver sine billetter, hvis man ikke kommer på stadion. Det hjælper både klubben med at opnå sin målsætning og andre FCM-fans med at komme på stadion, lyder det fra Martin Klinkby Jacobsen.
Har man som sæsonkortholder ikke været til mindst 65 procent af hjemmekampene ved udgangen af den nuværende sæson, vil man i sæson 2023/2024 blive overflyttet til BilletFlex.