Klubben

Skørt øjeblik mod Feyenoord går viralt på TikTok: Få historien bag

En video produceret af FC Midtjylland på det sociale medie, TikTok, er nået ud til 53 millioner brugere. Lukas Müller, der er ansvarlig for klubbens sociale medier, fortæller om historien bag.

25/10/22
Christian Rothausen
Foto: Daniel Stentz

På De Kuip i Rotterdam løber Gustav Isaksen efter bolden, men før den 21-årige offensivspiller får taget en berøring, vipper Feyenoords Marcos López med højre hånd læderkuglen over FCM’erens hovede.

Sekvensen varer seks sekunder, og den er blevet set af mere end 53 millioner TikTok-brugere. Det er dermed den mest sete video fra en fodboldklub overalt i verden den seneste måned.

– Da vi sad dagen efter kampen og gennemså vores materiale, studsede vi over sekvensen med Gustav Isaksen og Marcos López. Her fik vi fra start en fornemmelse af, at det her indhold kunne have stort potentiale på TikTok, fordi det er en så skør situation, siger Lukas Müller, som er ansvarlig for FCM’s sociale medier.

Og selvom der er tale om en sjov sekvens i 2-2-kampen mellem FCM og Feyenoord, var det ikke forventeligt, at videoen ville gå så viralt.

– Nogle gange får du sendt noget fra himlen, som du godt ved har potentiale til at komme langt ud. Vi havde en god fornemmelse af, at det måske kunne være 500.000 eller 1 million visninger, men vi havde aldrig regnet med over 50 millioner.

– Overordnet set har den her video skabt den samme engagement (interaktioner, red.), som vi normalt genererer over flere måneder på alle vores platforme, siger Lukas Müller.

Gustav Isaksen selv har heller ikke glemt den spøjse situation, som fandt sted i 1. halvleg.

– Jeg husker godt situationen, og det er tydeligt at se, hvor overrasket jeg bliver over, at han tager hånden ved hjælp på den måde. Det var en skør situation i en mindeværdig kamp, mindes offensivprofilen tilbage med et smil.

Appellerer til den unge generation

FCM har netop rundet 400.000 følgere på TikTok, hvoriblandt en stor del af den yngre målgruppe befinder sig.

– På vores andre platforme har vi en klar strategi, hvor TikTok handler mere om humor. Vi forsøger at tappe ind i noget humoristisk og uformelt, uden at vi mister os selv. Facebook, Twitter og Instagram balancerer mere mellem underholdning, information og praktik, hvorimod TikTok er ren underholdning, siger Lukas Müller og uddyber:

– Vi har ikke noget imod, at indholdet på TikTok for nogen kan fremstå plat, så længe vores publikum nyder det. I øjeblikket er TikTok det største sociale medie hos den unge befolkning, så at vi ikke blot er aktive der, men samtidig også præsterer godt på platformen, er rigtig vigtigt for vores brand og appel til den nye generation af fans.

FCM’s sociale medier henvender sig særligt til fans, men de er samtidig også med til at brande klubbens spillere, fortæller Lukas Müller.

– Nu om dage er fodboldspillere deres eget brand. Vi er glade for at kunne hjælpe vores spillere med at fremstå godt, fordi vi leverer gennemarbejdet og godt indhold på vores platforme. På den måde skaber vi både værdi for vores eget men også for spillernes brand.

De tørre tal på TikTok-videoen

53.5 millioner visninger
44.6 millioner unikke visninger
3.6 millioner likes
202.313 nye følgere på TikTok via. opslaget
Delt 97.900 gange
Gemt 212.900 gange
Den næstmest sete TikTok-video fra en dansk profil nogensinde
Flest visninger i Brasilien, Mexico, Tyskland, Peru, Frankrig og Danmark

Se det omtalte TikTok-opslag

Følg FCM på TikTok