Klubben

Kommercielle skridt i den rigtige retning

Endnu et år i FC Midtjylland nærmer sig sin afslutning. Sammen med kommerciel direktør, Jacob Jørgensen, tegner vi et billede af, hvordan den kommercielle del af forretningen er kommet igennem 2023.

26/12/23
Christian Rothausen
Foto: Daniel Stentz

Denne artikel er en del af den seneste udgave af vores BtB-magasin, FORRETNINGEN, som blev udgivet tidligere i december. Her kigger vi ind i forskellige grene af FCM, der ikke omhandler spillet på banen, herunder den kommercielle del, sociale medier og merchandise.

Ottende udgave af FORRETNINGEN er på gaden

I 2022/23-sæsonen nåede man for første gang i klubbens historie en omsætning på over 60 millioner kroner i sponsorater eksklusive moms og barteraftaler. Som altid sigter man i det midtjyske højt, hvorfor målsætningen for den igangværende sæson lyder på 65,5 millioner kroner.

– Vi har en klar forventning om, at vi indfrier vores mål. Vi er allerede godt på vej, og tallene ser positive ud, indleder Jacob Jørgensen.

Derudover har man i løbet af året forlænget hovedsponsoraftalen med Arbejdernes Landsbank og Vestjysk Bank, gældende fra den 1. januar 2024 og tre år frem.

– Det her er en stor og vigtig aftale for os, og det er et vigtigt skridt i jagten på at nå vores kommercielle mål. Udover at være en lukrativ aftale er en anden ting det daglige samarbejde, hvor vi alle kan vende tommelfingeren opad baseret på de hidtidige tre år, sagde Jacob Jørgensen i forbindelse med offentliggørelsen i oktober.

På merchandiseområdet peger pilen ligeledes støt op i FC Midtjylland. I den netop overståede Black Week-periode oplevede man et tårnhøjt salg, hvilket resulterede i den største månedsomsætning i klubbens historie, ligesom man i denne sæson også har opnået øget engagement i Sydkorea og sendt spilletrøjer til det asiatiske land, som særligt har en stor interesse i Cho Gue-sung, den nye FCM-spidsangriber.

Jagten på de 100 millioner

Som et led i Vision 2025 sigter FCM efter at ramme en årlig kommerciel omsætning på 100 millioner kroner. I dette tal er sponsoraftaler, billetsalg, salg i boder og griller på stadion samt salg af merchandise inkluderet.

Her kan Jacob Jørgensen ligeledes berette om et positivt 2023 trods et år, hvor klubben på det sportslige plan gik gennem de første seks måneder uden at være en del af toppen i 3F Superliga.

– Den fremgang, vi oplevede i sidste sæson, er fortsat med at stige støt. Vi er klart på rette vej, men vi skal stadig arbejde hårdt, målrettet og fokuseret. Vi skal med 99 procent sikkerhed nok nå de 100 millioner, men vi vil endnu højere op, fordi vi som et andet led i 2025-visionen ønsker at have 50 millioner i dækningsbidrag (det beløb, der er tilbage, efter at driftsomkostninger er blevet trukket fra, red.), pointerer Jacob Jørgensen.

Stadionbyggeriet nærmer sig sin afslutning

Imens disse linjer skrives, arbejdes der på højtryk for at finpudse og klargøre en udvidelse af hovedbygningen på MCH Arena med nye unikke hospitalityoplevelser – heriblandt en lounge med plads til 432 gæster og 11 nye skybokse.

Disse bliver en af grundstenene i at nå den økonomiske målsætning for 2025.

– Det ser positivt ud, og vi regner med snart at få overdraget byggeriet efter den planlagte mangelgennemgang. I første omgang loungen og herefter de 11 skybokse, siger Jacob Jørgensen.

Den kommercielle direktør fortæller videre, at der herefter er en række firmaer, som skal i gang med at bygge barer, montere specialdesignede møbler, der bygges på stedet, og meget mere.

– Vi oplever en stor efterspørgsmål og har allerede solgt ni ud af 11 skybokse. I loungen er over halvdelen af pladserne ligeledes solgt, og det er vi ret så tilfredse med. Når man er sponsor i FC Midtjylland og allerede har pladser i den eksisterende lounge, kan man også købe nogle Premium VIP-billetter til den nye lounge for at opleve de eksklusive og unikke faciliteter. Vi forventer, at vi gennem hele foråret vil have loungen, om ikke helt fyldt, så næsten fyldt, hvilket er stærkt at vide her allerede fire måneder før åbningsdatoen.

– Det bliver fantastisk med en masse sponsorer og partnere både i det nye og i de allerede eksisterende rammer. Byggeriet medvirker til, at vi får mulighed for at tilbyde flere faste pladser på stadion, så vi kan vækste gevaldigt på omsætningen de kommende år, siger Jacob Jørgensen.

De nye faciliteter forventes som planlagt at åbne til et vaskeægte 3F Superligabrag mod F.C. København fredag den 1. marts 2024 – forårssæsonens første hjemmekamp.

Status på den nye fanzone