Rampelyset er kun blevet større i fodboldverdenen med en intensiveret mediedækning og fremtoget af sociale medier gennem FC Midtjyllands levetid.
På klubbens vej til toppen af dansk fodbold er fokus på spillere, trænere og ledere blevet større. Kommunikation er her et nøgleord, og mange har haft en mening om FCM’s ageren udadtil.
Det har journalist Troels Henriksen fulgt på nærmeste hold i sin tid som journalist og senere sportsredaktør på Jyllands-Posten og nu som Superligaredaktør hos Discovery Networks.
– For år tilbage var det frækhed, som prægede klubbens ansigt udadtil. Topfolkene i FC Midtjylland italesatte nærmest, at man gerne ville være på den måde. Her tænker jeg ikke mindst på Jens Ørgaard, der virkeligt tegnede klubben i mange år, som en sportsdirektør, der ofte fortalte mig og andre journalister: ‘Hvis vi gør det samme som de andre, så indhenter vi dem aldrig, når de har flere midler end os. Vi skal gøre tingene på en anden måde’, fortæller Troels Henriksen og uddyber:
– Det skinnede igennem i forhold til transferstrategi og talentudvikling, men også kommunikation. Man kunne jo godt lide at prikke til de store i København og ofte fandt på nogle specielle ting.
Troels Henriksen har set en nedtoning over den seneste håndfuld år, hvor FCM samtidigt har vundet flere titler og er blevet en af ‘de store’.
– I takt med, at FC Midtjylland er blevet en større klub og et bedre hold, er det tonet en smule ned. Men DNA’et holder ved på godt og ondt, lyder det fra Superligaredaktøren.
Midtjysk jordbundenhed
På trods af FC Midtjyllands succes i 2020 er det ikke steget nogen i klubben til hovedet.
– Klubben har håndteret det rigtigt godt at blive Danmarks bedste hold. Hvis vi nu siger, at FC København havde vundet mesterskabet så suverænt, som FCM gjorde i sidste sæson, spiller Champions League og slår den direkte rival med 4-0 i det første møde i den nye sæson, kunne jeg godt forestille mig, at retorikken fra Parken havde været noget mere overlegen, siger Troels Henriksen, der blev kåret til årets sportsjournalist i 2013 og fortsætter betragtningen:
– Jeg husker blandt andet et interview med Anders Dreyer lige efter den 4-0-sejr, hvor TV3-reporteren lægger op til, at han skal stikke til FCK, og det gjorde han ikke. Fra et journalistisk perspektiv er jeg lidt træt af det, for det ville jo være godt TV, men man har været gode til at holde sig jordbundne og bare være midtjyske.
Den mangeårige sportsjournalist tilføjer også, at cheftræner Brian Priske ligeledes holder sig fra at trække de store overskrifter med sine udtalelser og i stedet fokuserer på det fodboldmæssige.
Frækheden ligger i DNA’et
I tiden som journalist i fodboldbranchen har Troels Henriksen arbejdet med FC Midtjylland mange gange.
– På en måde er det hele lidt nemmere end i nogle af de andre klubber, fordi det er lidt mere ligetil. Det er f.eks. nemmere at komme i kontakt med mange af de ledende figurer i Midtjylland, oplever Superligaredaktøren.
Der har været adskillige store salg i FC Midtjylland, og det er altid er et brandvarmt emne i medierne – især de specifikke beløbe tiltrækker sig opmærksomhed.
– Omvendt er pressehåndteringen måske også en smule frækkere i Midtjylland, så man skal være opmærksom på, at man ikke bliver taget ved næsen. Her tænker jeg på, at det er bemærkelsesværdigt, at tabloidaviserne ofte har beløbene på de store salg, der har været gennem tiden, siger Troels Henriksen og fortsætter:
– Her kan jeg ikke lade være med at tænke på, om de priser virkeligt er rigtige, for det er jo nogle store beløb. Det kan man så se, at de er, når man kigger regnskaberne igennem efterfølgende. Så jeg er ikke i tvivl om, at de taler sandt, men sandheden har mange ansigter. Man vælger den udlægning af sandheden, som passer klubben bedst – selvfølgelig gør man det. Det er bare som om, og det mener jeg i den bedste mening, at frækheden ligger i DNA’et.
Glædelig 16. december.