Klubben

En kommerciel status på Vision 2025: Et år foran planen

Kommerciel direktør i FC Midtjylland, Jacob Jørgensen, ser tilbage på året, der er gået, og giver samtidig en status på udsigten til at opfylde de kommercielle 2025-mål.

26/12/22
Christian Rothausen
Foto: Stefan Steinn

Udgangen af 2022 er en anledning til at gøre status på de forskellige afdelinger i FC Midtjylland, hvor der hver eneste dag arbejdes hårdt på at indfri de mål, som er en del af klubbens Vision 2025.

Som et led i Vision 2025 sigter FCM efter at ramme en årlig kommerciel omsætning på 100 millioner kroner og et tilskuergennemsnit på 10.000 på MCH Arena.

Her kan kommerciel direktør, Jacob Jørgensen, berette om et positivt 2022 trods et år, hvor klubben på det sportslige plan har leveret svingende resultater i den danske 3F Superliga.

– 2022 er første gang i mange år, hvor vi på det sportslige plan ikke er fløjet derudaf. I den kommercielle afdeling har vi været meget opmærksomme på, hvordan vores partnere har reageret på det. Her har vi mærket, at både eksisterende og nye partnere tror på projektet i Midtjylland, og der er opbakning til vores vision, fortæller Jacob Jørgensen og fortsætter:

– Vi oplever ingen panik, og der er stor tiltro blandt vores partnere til, at FCM er et flagskib, som skal være med til at løfte dansk fodbold. Derfor oplever vi fortsat en fornuftig vækst i vores sponsorater og andre kommercielle indtægter.

Dykker man længere ned i tallene for 2022, kan FCM hæfte sig ved, at klubben på det kommercielle plan allerede er godt på vej til at indfri den 2025-målsætning, som lurer i horisonten.

– I 2022/2023-sæsonen kommer vi for ottende år i træk til at slå omsætningsrekord. Vi er næsten et år foran den tidslinje, der er lagt for Vision 2025, når det kommer til den kommercielle omsætning, siger Jacob Jørgensen og uddyber:

– Fra 14/15-sæsonen – det første år vi blev danske mestre – og frem til 2025 skal vi tredoble vores sponsoromsætning, og der er vi nået rigtig langt. Det går efter planen, og omsætningen de sidste fem år er mere end fordoblet.

Stadionfaciliteter færdige næste jul

I klubbens Vision 2025 står der, at en udvidelse af hovedbygningen på MCH Arena med unikke hospitalityoplevelser – heriblandt en lounge og 11 nye skybokse – bliver en grundsten i at nå den økonomiske målsætning.

– Vi vil skabe den bedste hospitalityoplevelse i Skandinavien på MCH Arena. Begge etager bliver med indretning, service og netværksfaciliteter, som ikke tidligere er set i Skandinavien, udtalte Jacob Jørgensen under præsentationen af Vision 2025.

Og godt og vel halvandet år efter den udtalelse kan FCM’s kommercielle direktør vende tommelfingeren i vejret, når han skal give en status på byggerierne på hjemmebanen i Herning.

– Der bliver arbejdet uafbrudt for, at de nye faciliteter kan stå færdige til næste jul. Vi er glade for at kunne meddele, at det stramme program holder, og vi er i øjeblikket cirka en uge foran tidsplanen.

– Vi ser frem til at få øget kapaciteten på MCH Arena, og vi har en forventning om, at den nye lounge samt de 11 nye skybokse altsammen vil medvirke til, at vores omsætning stiger yderligere henover årene, fortæller Jacob Jørgensen.

Dermed kan FCM bryste sig af, at det både på omsætningsniveau og med hensyn til byggerierne i Herning går som forventet – og mere til.

– Alt i alt ser det rigtig godt ud. Vores omsætning er næsten et år foran den tidsplan, der er blevet lagt for vores 2025-mål. Det er super positivt, men det hårde arbejde stopper ikke her, lyder det til slut fra Jacob Jørgensen.

Læs om Vision 2025