FC Midtjylland lukker 22/23-sæsonen med et hjemligt tilskuersnit på 8.507.
Dermed er FCM den klub i 3F Superliga, som har det højeste tilskuerfremmøde i forhold til kapacitet med en belægningsgrad på 74,4 procent. Ikke desto mindre er der tale om en nedgang på fem procent sammenlignet med 21/22.
Ticket & Data Manager i FCM, Martin Klinkby Jacobsen, sætter ord på tallene:
– Tilskuertallene er naturligvis påvirket af, at vi ikke kvalificerede os til Mesterskabsspillet, hvor efterspørgslen på billetter alt andet lige er større. Når det er sagt, kan vi se i vores tilskuerdata, at vi med hjælp fra vores sæsonkortholdere nu har givet os mulighed for at nå vores målsætning om 10.000 tilskuere i snit i 2025, da udnyttelsen er steget betragteligt i forhold til tidligere år. Det skal sæsonkortholderne have stor ros for.
For at nå klubbens målsætning om 10.000 tilskuere i snit i 2025, skal belægningsgraden op på 86,9 procent.
– Første sæson med det nye sæsonkortkoncept har vist, at vi har mulighed for at nå vores målsætning, siger Martin Klinkby Jacobsen og fortsætter:
– Selvom vi endte i Kvalifikationsspillet oplevede vi stadig stor efterspørgsel på billetter, og en af grundene til, vi lykkedes med at afsætte så mange billetter var, at sæsonkortholderne har været gode til at frigive deres pladser, så andre FCM-fans har kunne komme ind og støtte holdet.
Tal taler ind i positiv tendens
I 21/22-sæsonen var fremmødet for sæsonkortholdere på 73,1 procent. I denne sæson er tallet steget til 80,8. Det er et tegn på, at sæsonkortholderne har taget de nye tiltag til sig og frigivet billetter, når muligheden for selv at møde op ikke har været til stede.
Bliv klogere på sæsonkort- og BilletFlex-systemet
– Vores nye sæsonkortkoncept er kommet imponerende godt fra start. Når vi ser på vores fremmøde-data har imponerende 91 procent af alle sæsonkortholdere et fremmøde på over 65 procent, siger Martin Klinkby Jacobsen og uddyber:
– Et utroligt højt tal, som viser, at vores sæsonkortholdere har taget konceptet til sig, og ligesom os ønsker et fyldt MCH Arena.
– Samtidig vil 63 procent af vores BilletFlex’ere blive tilbudt et sæsonkort til den kommende sæson, da de har været til over 65 procent af vores kampe i 22/23, fortæller han.
Martin Klinkby Jacobsen fortæller videre, at sæsonkortholderne selv kommer til at have indflydelse på den ekstra genererede indtægt på 300.000 kroner (eksklusiv moms, red.) for de gensolgte pladser. Mere info følger i de kommende uger.