Klubben

Flere års tilskuerfremgang kulminerede fredag

Fredagens tilskuerrekord på MCH Arena er et udtryk for den udvikling, der er sket på fanscenen de seneste år. Efterspørgslen på billetter til FC Midtjylland-kampe er større end nogensinde.

07/03/24
Christian Rothausen
Foto: Daniel Stentz

Der var nærmest ikke et tomt sæde på MCH Arena, da det fredag aften blev til en 2-0-sejr over F.C. København, ny tilskuerrekord med 11.836 fremmødte og en belægningsprocent på 98,2 procent.

– En belægningsprocent på 98,2 procent er svært at gøre bedre, og tallet er imponerende højt, siger Ticket & Data Manager i FCM, Martin Klinkby Jacobsen.

Efterspørgslen på FCK-kampen var stor, og på rekordtid var der ikke én eneste billet tilbage.

– Vi satte billetter til salg ti dage før kampen, og efter 24 timer kunne vi melde udsolgt. Vi kan se på tallene, at hvis man vil være sikker på at få billetter til vores hjemmekampe, så vil vi anbefale, at man køber BilletFlex, fordi man så får forkøbsret i minimum 48 timer.

Martin Klinkby Jacobsen opfordrer endnu en gang til, at de, der ikke har mulighed for at benytte deres billet eller sæsonkort, frigiver den.

Få adgang til de store oplevelser med BilletFlex

Forud venter et interessant mesterskabsspil med flere store, medaljegivende kampe. Særligt i opgørene mod FCK, Brøndby og AGF forventes der fuldstændig udsolgt, idet awayafsnittene med al sandsynlighed også bliver fyldte.

– Vi har en forventning om, at vi bliver over 10.000 tilskuere i snit i slutspillet. Det er flot med tanke på, at vi har et stadion med plads til 12.055, siger Martin Klinkby Jacobsen.

FC Midtjylland kan skabe flere pladser til egne fans i de kampe, hvor udeafsnittet ikke bliver udsolgt. Det sker ved at opdele awayafsnittet og udstede en andel af pladserne til FCM-fans. En løsning, der ikke går på kompromis med sikkerheden.

En progressiv udvikling

SLO i FC Midtjylland, Yakub Kan, roser fansene og sætter ord på den udvikling, han har oplevet på tætteste hold de seneste år.

– Vi har set en rigtig flot udvikling og tilskuerfremgang. Vi har formået at samle en solid kerne, der kommer på stadion hver gang, og det er den her kerne, som bare er vokset og vokset.

– Vi tænker hele tiden innovativt. Snart kommer der en ny fantastisk overdækket fanzone, og vi forsøger hele tiden at skabe gode forhold for vores fans. For os handler det ikke bare om at gå til fodbold i to timer og så tage hjem. Vi vil gerne gøre det større end bare dét.

– Samtidig er der plads til alle. Vi har et fokus på at skabe trygge rammer for alle slags fans – særligt også de yngre. Vores stadionkultur skal favne bredt, fordi der er mange måder at gå til fodbold på og være sammen omkring FC Midtjylland, pointerer Yakub Kan.

Køb billet til Vejle-kampen

Yakub Kan peger blandt andet på samarbejdet mellem klubben og fansene som noget af det unikke ved FC Midtjylland.

– Vi ønsker at være i øjenhøjde med fansene. De er med inde over de beslutninger, vi tager. Da vi etablerede det nye sæsonkortkoncept, var fansene også med inde over. Beslutningerne bliver ikke taget på egen hånd, og vi ønsker, at fansene føler sig som en vigtig del af klubben – fordi det er de.

Udebane og tifoer

Det er ikke blot på MCH Arena, at FC Midtjylland uge ind og uge ud oplever unik opbakning. Også på udebanerne rundt i Danmark mærker man en udvikling.

– Kulturen på udebane og fremgangen der er støt stigende. Vi har udsolgt i stort set hele Jylland og nogle gange København. Vi forsøger at bidrage til, at fansene kommer afsted i både ind- og udland med busture, tilbud, arrangementer og eksempelvis gratis awaybilletter til Sporting-kampen i starten af 2023.

– Noget af det, vi arbejder allermest for, er, at vores udebanekultur forbliver stærk og fortsætter med at udvikle sig, siger Yakub Kan og peger også på tifo-arbejdet som et af de fokuspunkter, der har taget fart de seneste år.