I sommeren 2021 offentliggjorde FC Midtjylland Vision 2025. En fireårsplan, hvori klubben nedskrev en række målsætninger, som skal være med til at højne både det sportslige og kommercielle niveau i klubben.
Her – godt og vel to år efter – og med gårsdagens udmelding in mente, hvor det blev offentliggjort, at HEARTLAND har købt aktiemajoriteten i FC Midtjylland, er det tid til at gøre status på Vision 2025-målene.
HEARTLAND køber FC Midtjylland
Jagten på 10.000 tilskuere i snit
Som en del af Vision 2025 er det en målsætning at ramme 10.000 tilskuere i snit på MCH Arena. Inden Corona-pandemien brød ud i Danmark såvel som resten af verden lå dette tal på 6.280. Samtidig var der en fremmødeprocent for sæsonkortholdere på 69,1 procent.
Sidenhen har klubben, i samarbejde med flere fangrupper, blandt andet lanceret et nyt koncept, hvor Billetflex- og sæsonkortholdere opfordres til at fritstille deres billetter, såfremt de ikke har mulighed for at møde op til en given FC Midtjylland-hjemmekamp.
Man har siden lanceringen af det nye koncept set en stor udvikling i tilskuertallene, og marketing- og supportdirektør i FCM, Preben Rokkjær, siger følgende om den opadgående kurve:
– I sidste sæson, som var den første med vores nye Billetflex- og sæsonkortsystem, lå tilskuergennemsnittet på 8.196. For sæsonkortholdere lå fremmødeprocenten helt oppe på 80,8 procent.
– Også i denne sæson har vi trods sommerferieperioden set stor tilslutning til vores hjemmekampe, og det giver os en forventning om, at vi også i 23/24 kan nå vores målsætning for sæsonen – og måske mere til.
Derudover er arbejdet i fuld gang med den nye fanzone, som også bliver et led i at få flere folk på stadion.
– Alt forløber, som det skal, og første step af den nye fanzone forventes at stå klar til den første hjemmekamp i 2024. Allerede nu arbejder vi på at indføre idéer til spændende features i fanzonen i samarbejde med blandt andre Smuk Fest, så det bliver en unik oplevelse for vores fans at besøge MCH Arena både før, under og efter kampene, fortæller Preben Rokkjær.
Samtidig er byggeriet i fuld gang med de 11 nye skybokse og en stor VIP-lounge på MCH Arena. Denne udbygning kommer til at øge den samlede kapacitet på stadion fra 11.432 til 12.132.
90 millioner i kommerciel omsætning
Et andet led i Vision 2025 lyder på en kommerciel omsætning på 100 millioner kroner årligt indenfor de næste to år.
Kommerciel direktør, Jacob Jørgensen, siger følgende om arbejdet med at nå denne målsætning:
– Her halvvejs i visionen er den kommercielle omsætning blevet løftet fra 50 millioner til 90 millioner kroner. Det betyder også, at vi er yderst fortrøstningsfulde i forhold til at nå vores kommercielle mål.
– Vi har i starten af den nye sæson oplevet fortsat vækst, og med vores kommende stadionudvidelse samt en ny stor overdækket fanzone har vi alle forudsætninger for ikke bare at nå de 100 millioner, men også passere tallet med manér, siger han.
Jacob Jørgensen fortæller i samme ombæring at arbejdet med den nye VIP-lounge og de 11 skybokse forløber efter planen. Disse forventes – ligesom fanzonen – at stå klar til brug i forbindelse med første hjemmekamp i 2024.
– Allerede til næste sommer forventer vi, at de 11 nye skybokse er udsolgt, mens den samlede lounge kapacitet vil have en belægningsprocent på 85 til 90 procent, fortæller Jacob Jørgensen.
Dermed er fundamentet lagt for at nå de to kommercielle mål i 2025-visionen; henholdsvis et tilskuersnit på 10.000 og en kommerciel omsætning på 100 millioner kroner.
Jagten på top-50 i Europa
FC Midtjylland vil være en del af top-50 i Europa. UEFA foretager rangeringen ud fra en koefficientliste, hvor de seneste fem års præstationer har betydning.
I skrivende stund – efter tre år i træk med europæisk gruppespil – ligger midtjyderne placeret på en aktuel 60. plads. Dermed er man kravlet 52 pladser op – fra en 113. plads – siden Vision 2025 blev lanceret.
Sportschef Svend Graversen fortæller:
– Vi er godt på vej til at nå målsætningen om at komme i top-50 i Europa. Seneste sæsons flotte 5-1-hjemmesejr over de italienske sølvvindere fra Lazio, to gange uafgjort mod de hollandske mestre fra Feyenoord, en sejr over de østrigske pokalvindere fra Sturm Graz samt uafgjort ude mod Sporting CP i knockout-playoffrunden spiller ind i vores opadgående kurve.
– Alt i alt har de seneste tre års europæiske gruppespil dannet fundamentet for, at vi har udsigt til at kunne nå vores sportslige 2025-mål. På grund af de seneste sæsoners præstationer er vi seedet hele vejen til et eventuelt Conference League-gruppespil i denne sæson, og vi har dermed gode forudsætninger for at skrabe endnu flere koefficientpoint sammen.
Samtidig skal investeringen i Ikast Complete og det nye FCM-hus, Dream99, være med til at skabe topmoderne og innovative faciliteter, som bidrager til, at FC Midtjylland kan accelerere på udviklingen af spillere fra akademi til førstehold. Huset blev taget i brug tidligere på sommeren, hvor Superliga, Akademi og Guldminen har sin daglige gang.